~ Demi Masa ~

Saturday, December 12, 2015

~:: hIlAnG ::~

I tried to fit in... I really do... I just can't... Sometimes I feel like I really don't belong here...–Hercules

Di kebanyakkan masanya itulah apa yang diri ini rasai.. I don't fit in.. Mungkin kerana ada masanya pandanganku berbeza dari mereka.. atau mungkin kerana diri ini memang berbeza.. Atau mungkin ada masanya diri ini terlalu pro-solitude.. Terlalu menikmati masa bersendiri sehingga diriku kelihatan aneh pada mereka.. Entahlah..

Di kebanyakkan masa.. diri ini melihat sesuatu berbeza dari mereka.. Dan mereka tidak memahaminya.. Pernah sekali.. Aku pernah meletakkan harap pada manusia.. Meletakkan kepercayaanku pada mereka.. Namun kepercayaanku dipijak-pijak... Dicarik-carik.. Mereka yang ku anggap sahabat rupanya hanya bertopeng dihadapanku.. Diri ini dinilai negatif walaupun mereka tau itu bukan maksudku..

Sakit rasanya dikhianati.. Sakit rasanya disisihkan.. Namun akhirnya aku sedar.. Itu hanya ujian.. Untuk menunjukkan hakikatnya diri ini tak pernah sendiri.. Mungkin kerana diri ini murid yang lambat belajar.. Allah mahu aku belajar dengan mengalaminya sendiri.. Bahawa mereka yang tiada sesiapa tidak bersendiri kerana Allah sentiasa ada..

Namun diri ini masih berharap.. Bahawa satu hari nanti.. akan ada yang memahami..

Monday, November 30, 2015

~:: sEbUaH pErsInGgAhAn ::~

وَمَا هَذِهِ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا لَهْوٌ وَلَعِبٌ وَإِنَّ الدَّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوَانُ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ
Dan tiadalah kehidupan dunia ini melainkan senda gurau dan main-main. Dan sesungguhnya akhirat itulah yang sebenarnya kehidupan, kalau mereka mengetahui. (QS, 29:64)
Bagaikan sebuah peringatan untuk yang masih hidup.. ku rasakan banyak sekali khabar tentang pemergian yang mengejutkan di akhir-akhir ini.. ternyata tua mahupun sakit bukan lagi syarat untuk pergi.. Andai masanya telah tiba untuk diri dijemput pergi.. maka pulanglah kita mengadap ilahi..

Benarlah kematian itu sebaik-baik peringatan.. datangnya ia membawa peringatan bahawa dunia ini hanyalah sebuah persinggahan..

~** Satu masa nanti kita akan kembali **~

Saturday, November 28, 2015

~:: mEnCaRi MaKnA dIrI ::~

“Knowing yourself is the beginning of all wisdom.” –
Aristotle

Ada masanya diri ini hilang.. hilang dalam fikiranku sendiri.. fikiran yang kekadang diri ku sendiri kurang mengerti.. Ada masanya aku tertanya-tanya mengapa jalan hidupku sebegini.. Benar.. ramai yang memandang diri ini kuat.. ramai yang merasakan diri ini tabah.. Tapi ada masanya diri ku ini kepenatan.. kepenatan dalam mengharungi hidup yang ada masanya ku rasakan hilang arah.. Maka dikebanyakkan masanya.. diri ini lebih senang membisu dari mohon difahami.. kerna ku yakin tidak ramai yang dapat memahami..

Bukanlah diri ini berputus asa dengan hidup.. tidak sekali-kali.. masih ada harapan yang digenggam.. Cuma ada masanya lelah menanti dipertengahan jalan kerana buntu mencari  dan menanti apa yang ada dijanjikan di masa depanku... Namun ku tahu.. Ku yakin.. apa yang diberikan untuk ku lalui bukanlah diluar kemampuanku untuk menanggungnya.. Lantas ku memilih untuk pasrah dan berserah segala pada Yang Maha Kuasa..

Tiada sanggup ke bebani hati dan minda ku dengan apa yang diluar dayaku untuk mengawalnya.. Biarlah diri ini melalui segala dari hari demi hari.. Biarlah diri ini memilih untuk hidup dalam ruang masa yang hanya dibataskan untuk hari ini.. kerna tidak daya rasanya untukku biarkan diri merisaukan apa yang tidak pasti dan apa yang tidak mampu ku kawali...

~** Biarlah diri ini hidup hanya untuk hari ini dan membiar pemilik hatiku menentukan jalan yang terbaik untukku lalui.. **~

Sunday, November 22, 2015

~:: aNtArA tAkDiR & tAdBiR ::~

“Boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu padahal itu baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu padahal itu tidak baik bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak." ~ (Al-Baqarah 216)
Sesungguhnya takdir Allah senantiasa mendahului tadbir kita.. Kerana bagiku kita mentadbir diri ini mengikut apa yang kita mahu dalam keterbatasan ilmu yang kita tahu.. Tapi takdir Allah adalah bukti kekuasaanNya.. Takdir Allah adalah peringatan bahawasanya kita hanyalah hamba yang berada di dalam genggamanNya.. Takdir Allah memberikan apa yang kita perlu lebih dari apa yang kita mahu.. 

Namun diri ini sentiasa lupa.. bahawa Allah itu Maha Penyayang kerana sering melihat ujian yang dugaan yang diberikanNya sebagai hukuman.. Dalam tak sedar, kita merasakan Allah hanyalah Penghukum.. Menghakimi tiap kesalahan kita lantas menghukumnya dengan memberikan kesusahan dan duka nestapa.. Kita lupa untuk menganggap itu adalah teguran.. Kita lupa untuk merasa itu adalah peringatan dari Allah bahawa apa yang kita pilih itu salah.. Kita lupa bahawasanya Allah uji mereka yang Dia sayang.. Kita lupa dan buta untuk merasakan kasih sayangNya itu.. Kerana kita hanya mengeluh dan merasakan seperti kitalah insan yang paling malang di dunia.. Lupakah kita bahawa insan yang digelar sebagai kekasih Allah itu adalah insan yang paling banyak diuji? 

Kita harus sentiasa sedar.. Kita hanya insan yang terbatas ilmunya.. Seandainya tadbir kita juga sepertimana yang ditakdirkan Allah.. Maka bersyukurlah.. Namun seandainya tadbir kita tidak selari dengan takdir Allah.. Maka moga kita sentiasa ingat untuk bersabar dan menyerahkannya pada ketentuan Allah untuk menggantikan dengan yang lebih baik.. Yakinilah mungkin apa yang kita mahu itu bukanllah apa yang terbaik untuk kita dan apa yang Allah berikan adalah apa yang diperlukan oleh kita..

~*** Kerana sesungguhnya Allah itu Maha Menyayangi dan Maha Mengetahui ***~

Wednesday, November 11, 2015

~:: mEnCaRi KeMbAlI sEmAnGaT yAnG hIlAnG ::~

Never lose hope...

Ku kini kembali tercari-cari secebis semangat.. Untuk bangkit dari kehilangan yang mengejutkan.. yang amat menyakitkan.. Rupanya mungkin kehilangan-kehilanganku yang terdahulu, hanyalah untuk persediaan diriku untuk kehilangan yang perit ini..

Dalam tercari-cari kembali semangat.. terjumpa kembali hasil balasan Dato' Dr Fadzilah Kamsah untuk persoalanku.. Alhamdulillah.. Allah bukakan hatinya untuk membalas pertanyaanku.. Hanya Allah yang mampu membalasnya dengan kebaikkan..

Di sini ku kongsikan nasihat beliau untuk manfaat bersama...

As salam,

Ingat hakikat bahawa Allah uji hambaNya setakat kemampuan hambaNya utk menanggung ujian itu. So jgn sesekali merasa kecewa atau patah semangat. 

Malahan, Nabi bersabda: Allah amat benci org yg mudah patah semangat n setan amat suka org yg mudah patah semangat.

Setiap masalah berpunca drp: 
1. Hati yg kotor 
2. Fikiran yg negatif 
3. Amalan yg tak betul 
4. Gangguan metafizikal termasuk sihir
5. Jahil ttg agama & tanggungjawab sbg insan yg seimbang & cemerlang; atau
6. Semata mata ujian Allah krn sayangNya kpd kita. So cuba semak diri ttg apa punca sebenar masalah yg u hadapi.

Hati kita bertindak sbg MAGNET. Hati yg murni akan tarik hidayah Allah, kesihatan, berbagai punca rezki & kasih syg drp semua org di sekitar kita. Hati yg kotor akan menarik berbagai musibah, penyakit, kebencian org, kegagalan, etc.

Sabda Rasul: Allah bila nak beri kebaikan kpd hambaNya, Allah akan uji dgn musibah dahulu. Justeru, berbahagialah jika Allah uji kita dgn sebarang ujian.

Prinsip hidup, jika ubah diri kita secara bersepadu, Allah akan ubah nasib & prestasi diri kita & ubah semua org d sekitar kita. Juga, semakin rapat kita dgn Allah, maka Allah akan perbaiki hub kita dgn semua org.

Mulai hari ini cuba overhaul diri u secara menyeluruh dengan:

1. Jaga solat 5 waktu n lakukan solat2 sunat qabliah n ba'diah utk menampung segala kekurangan dlm solat2 fardu.

2. Solat taubat n istighfar 70X sehari setiap hari. Bila dosa terampun, maka hati jadi bersih, dpt mengawal emosi, mudah dpt kerja yg terbaik, segera dpt jodoh terbaik, doa makbul, mampu berfikiran kreatif n semua org sayang. Lakukan juga solat hajat, istikharah n tutup dgn solat witir setiap malam. Nabi suruh kita solat witir setiap mlm sepanjang hayat sbg pembalut kpd segala amalan kita seharian agar dpt d serahkan kpd Allah dgn sempurna.

3. Maafkan semua org setiap mlm sebelum tidur agar hati jadi bersih, badan sihat, wajah jadi cun, doa makbul, lebih yakin diri, lebih kreatif, n semua org maafkan kita & melayan kita dgn cara yg positif.

4. Baca Doa Pembuka 12 Pintu, Doa membuang sifat negatif, Bismillah 5 n ayat qursi. Pengalaman menunjukkan sesiapa yg mengamalkan doa2 tersebut, maka  org bujang akan bertemu jodoh, yg berkawin akan wujud kasih syg, di sayangi kwn sekerja, teguran org terima, selesai masalah, sembuh penyakit & terbuka semua pintu2 rezki & pintu2 kecemerlangan. DOA2 NI ADA DI FANPAGE SAYA NI.  Share doa2 tersebut dgn kwn2 & ahli keluarga yg lain.

5. Pagar diri dgn fatehah and surah 3 Qul, hembus tapak tgn n sapu seluruh badan. Ini akan menghindar drp gangguan manusia, binatang, jin n sihir.

6. Lembutkan hati u dan semua org dgn fatehah, Surah al Hasyr: 21-24, Surah Ta Ha 1-5, ayat qursi n hembus ke badan atau ke arah org2 tu, makanan, gambar atau pakaian yg dah d pakai sebelum d cuci. Utk lembutkan hati sendiri, sedut n telan air liur selepas membaca ayat2 di atas.

7. Layan  semua orang lebih baik drp biasa agar mrk melayan u dgn baik.

8. Setiap kali nak masuk rumah atau pejabat/ kedai, baca Bismillah 3X, surah al ikhlas, senyum, beri salam n masuk dgn melangkah kaki kanan dulu. Ini akan menghindarkan setan bernama DASIM yg duduk atas pintu drp masuk kepala  n ganggu supaya manusia bergaduh, Bos menzalimi pekerjanya, kwn dgn kwn akan bertengkar, suami isteri bertengkar, anak2 melawan ibubapa, anak2 bergaduh sesama sendiri, kwn sabotaj atau buli kwn, etc

9. Setiap kali nak bercakap dgn org lain, bacalah 3 nama Allah: Ya 'Aziz Ya Jabbar Ya Mutakabbir n hembus ke arah org tu jika masih jauh atau berdehem depannya jika sudah berhadapan. Ini akan melembutkan hati sesiapa agar dpt mendengar cakap atau hujah u.

10. Jika terlalu sedih atau tertekan, bacalah 3 doa Nabi saw: 
1. Inna lillahi wainna ilahi rojiuun. 
2. Ya Allah, aku redha dgn segala ketentuan MU ya Allah. 
3. Ya Allah, aku ada masalah dlm usha utk jadi  insan yg soleh ya Allah. Kau bantulah selesaikan masalah kami ya Allah. Jadikan kami insan yg solehah, bertimbang rasa, jaga solat, yakin diri, berfikiran kreatif,  pemaaf, maju dlm pekerjaan, dsbnya. Insya Allah hati akan tenang n doa akan makbul.

Cuba amalkan amalan d atas selama 40 hari krn tabiat baru terbentuk dlm 40 hari. Insya Allah u akan nampak pembaikan diri dari masa ke masa.  Jadikan amalan yg di titipkan ini sbg titik perubahan yg terbaik. 

Moga Allah bantu u n selamat maju jaya, wassalam.

Wednesday, October 28, 2015

~:: 28 oKtObEr ~ kEmBalI bErBiCaRa SeKePiNg HaTi ~ PaRt 2 ::~

كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ
“Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati.” (QS. Ali Imran: 185).

28 Oktober.. 

Allah mengingatkan diri ini betapa dekat jaraknya antara permulaan hidup & pengakhirannya.. Allah mengingatkan aku bahawasanya Dialah perancang yang paling utama dan kita hanyalah hamba yang hanya mampu mentadbir atas ihsan takdirNya.. Tiada syarat untuk terjadinya sesuatu jika itu sudah kemahuanNya.. 

Namun itu bukanlah bermakna Allah kejam.. Allah hanya mengingatkan bahawa sesuatu itu adalah milikNya.. Allah hanya mengingatkan yang setiap sesuatu yang dipinjamkan akan tetap kembali pada empunya.. Rupanya segala kehilangan dan kepedihan yang ku rasai selama ini tidaklah dapat menandingi kepedihan ini.. Mungkin hanya persedian untuk ujianNya yang satu ini.. Ujian yang sudah pasti hadir.. Cuma tiadaku sangka datangnya mengejut sebegini.. Datangnya pada tarikh yang sepatutnya menjadi tarikh yang ku rai..  

Tapi itulah perancanganNya.. tiada kebetulan dalam perancanganNya.. Ku tahu Allah mahu mendidikku.. Ku tahu Allah mahu diri ini sentiasa mengingatinya.. Sentiasa mendoakannya.. Lihat.. Betapa Allah sayangkan diri ini yang sentiasa lupa.. Degil.. Alpa.. Cuma diri ini sedikit terkilan kerna tidak mampu berbakti lebih lama.. Sedikit terkilan kerna masih tidak mampu membahagiakan.. Sedikit terkilan kerana masih belum mampu membuatnya bangga.. 

Sesungguhnya Allah lebih menyayanginya.. Kerna kekadang diri ini lupa yang dia sudah dimamah usia.. Diri ini lupa dia sudah lama berusaha... Penat lelah tidak pernah ditunjuk.. Senyumannya tidak pernah pudar.. Hinggakan ku lupa untuk melihat kedutan di balik senyumannya.. Rambut yang mula memutih di kepalanya.. Diri ini lupa.. Tapi Allah tidak pernah lupa.. Maka Allah ingin memberikannya kerehatan.. 

Sesungguhnya diri ini rindu.. Terkilan dihati tiada siapa yang tahu.. Tangis dan sendu tidak dapat lagi memutar waktu.. Apa yang mampu hanyalah merayu moga Abahku ditempatkan di taman syurgaMu bersama mereka yang berada di dalam rahmatMu.. 

~*** Abah... Maafkan anakmu yang kan sentiasa merindu.. ***~

Sunday, September 20, 2015

~:: bUbByE dC ::~

“Travel makes one modest. You see what a tiny place you occupy in the world.” – Scott Cameron
Location: Freedom Plaza, DC

This past one week has been quite a journey.. both for work and leisure.. Who I am, and what I am capable of doing has surprise even myself... fear & excitement merge into one..

While travelling alone.. I found myself.. Well actually, I never really alone.. there is always someone I met along the way.. Alhamdulillah.. I really felt like Someone is watching over me.. And wearing a hijab give me an identity of who I am.. there were always smiles and salams received.. there was one funny incident... It was when one day I was about to ask for direction.. I was sort of get scolded for not giving salam first before asking.. how am I suppose to know he is a also a muslim.. but then realising his mistake.. he praised me for wearing hijab.. he said wearing it gives you an identity.. so even if you are travelling alone.. there is always your brothers and sisters that will help taking care of you.. I felt really touched.. 

Saving my allowances to extend the visit and staying hungry and tired for a long walk just to be safe on the budget has really paid off.. it's worth it.. Being alone had let me to really understand the meaning of 'Let go.. Let God.. '.. Alhamdulillah I feel blessed..  

~::***::~

Saturday, September 19, 2015

~:: mY kInD oF PeAcE ~ dC tRiP ::~

“If you try to walk in my shoes, you'll end up in a bookstore.”
― Anonymous

This is like heaven for a bookworm like me.. Stuck in here for a few lost moments.. enjoying the smell of books.. the coffee (starbuck is in there) and the good .. slow and soothing music.. the best combination of three good things.. although end up buying nothing (restricting myself to do so).. but the memories of the moment is now imprinted in my mind..

p/s: I collect moments not things..

#DCtrip2015

~:: wElCoMeD bY tHe SuN -dC tRiP ::~

Keep you face to the sunshine and you cannot see a shadow.. - Helen Keller

I believe the sun welcomes me yesterday... The beautiful ray makes the view even more spectecular..

But one thing I realise is that.. The more I see the world.. the more I realise how the culture molds us in a different way.. making us acts differently when facing a situation or the way we see or acts upon something.. but it doesn't mean that what they do is wrong but maybe just different from what we normaly know.. so it kind of reminds me of how our prophets Muhammad pbuh keeps reminding us to be careful of who we choose as a friend.. because whom we choose as a friend, will reflects who we are.. because in a certain way person around us influence us to be who we are..

Thursday, September 17, 2015

~:: iDeNtItI dIrI ~ dC tRiP ::~

“Knowing others is intelligence;
knowing yourself is true wisdom.
Mastering others is strength;
mastering yourself is true power.”
― Lao Tzu, Tao Te Ching

Alhamdulillah.. Dengan berhijab memberikan identiti diri.. Siapa kita.. Dan.. Betul kata bijak pandai.. Ada masanya kita akan lebih jumpa Islam di negara yang bukan Islam.. Sepanjang tengah menyesatkan diri dalam pemandangan yang macam scene dari movie ni.. Rasanya dalam 5 orang yang tak dikenali yang sudi berikan salam.. Sunnah yang sayangnya semakin suram dinegara sendiri..

Kadang-kadang bila sesuatu itu lebih susah diperolehi atau dijumpai.. InsyaAllah.. ia lebih dihargai..